Inge Raadschelders (1976)
coachIk coachte 7 jaar lang kunstenaars bij hun ontwikkeling als kunstenaar voor de klas. Ik doe veel schrijfbegeleiding en -coaching; van amateur- en professionele kunstenaars, via ambtenaren tot mensen met een beperking. Ik begeleid al 10 jaar intensief studenten in hun studie- en creatief proces.
In de loop der jaren en na enkele coachopleidingen heeft mijn coachpraktijk zich verbreed en coach ik ook particulieren met heel andere ontwikkelvragen, maar mijn hart ligt bij de kunst. |
docentAan de Schrijfopleiding van de HKU geef ik les in schrijven, bewustwording van het eigen creatief proces, inzcht in je eigen leren en groepsdynamiek.
Met de afstudeergroep werk ik aan de wat je nodig hebt in de beroepspraktijk en aan afscheid nemen. Daarnaast verzorgde ik diverse lessen en workshops, o.a. in opdracht van: Schrijfcursus Amsterdam, Special Arts, Willem de kooning Academie, UCK. |
kunstenaarIk schrijf proza en poëzie. Binnen Blindschelders & Raadsman (BS&RM) maak ik concrete beeldende poëzie, al dan niet bewegend, zowel in opdracht, als vrij, Mijn vrije werk staat momenteel on hold.
Maar er is genoeg te zien en te lezen op mijn eigen site en op de site van BS&RM |

Sinds mijn afstuderen aan de Schrijfopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (2001) geef ik les op diverse kunstacademies, opleidingen en cursuscentra. Mijn praktijk ontwikkelde in de loop der jaren meer en meer richting coaching en begeleiding. Ik coach (professionele en amateur)schrijvers en kunstenaars in hun ontwikkeling en bij hun maakproces.
Soms maak ik zelf nog werk (waaronder beeldend concrete poëzie).
Drie dingen zijn in al mijn werk van grote waarde:
- ontwikkelbaarheid
- autonomie
- geraaktheid
Tijdens mijn kortstondige studie aan de Universiteit raakte ik gedesillusioneerd. Mijn medestudenten waren druk met het behalen van hun tentamens, niet met zichzelf te ontwikkelen. Professoren draaide een standaardpraatje af, waren moeilijk benaderbaar en soms erg rigide in hun opvattingen en aanpak. Ik was 18 toen, ik zie daar inmiddels wel enige nuance in. Toen ik een paar jaar later ging studeren in het kunstonderwijs begreep ik mijn frustratie op de universiteit beter.
In het kunstonderwijs werd een beroep gedaan op mijn intrinsieke motivatie. Dat voelde als thuiskomen. Veel onderwijs, veel ontwikkeling wordt van bovenaf opgelegd. Wij groeien op in een (school)systeem dat ons dwingt te volgen wat wordt aangeboden. Dat helpt ons uiteraard verder, maar op een bepaalde manier maakt het ons ook murw; legt het een deksel op ons eigen autonome verlangen om ons te ontwikkelen.
In alle werkzaamheden die ik nu doe (coachen, begeleiden, lesgeven, maken) zoek ik naar die intrinsieke motivatie; naar datgene waar mensen oprecht blij van worden, naar datgene dat zin geeft. Zin om te spelen. Zin om te zijn.
Na jaren lesgeven, begeleiden en coachen ontdekte ik in 2012 de Transactionele Analyse, een persoonlijkheidsmodel en communicatietheorie. De TA heeft mijn vermogen om mensen terug te brengen bij hun intrinsieke motivatie enorm verrijkt. Van de TA krijg ik Zin. Ook het beoefenen van Yoga is voor mij een sleutel. Het leren afstand nemen en observeren maakt mij als mens, als kunstenaar en als coach autonomer. Dat geeft mij Zin.
Zin is besmettelijk.
Soms maak ik zelf nog werk (waaronder beeldend concrete poëzie).
Drie dingen zijn in al mijn werk van grote waarde:
- ontwikkelbaarheid
- autonomie
- geraaktheid
Tijdens mijn kortstondige studie aan de Universiteit raakte ik gedesillusioneerd. Mijn medestudenten waren druk met het behalen van hun tentamens, niet met zichzelf te ontwikkelen. Professoren draaide een standaardpraatje af, waren moeilijk benaderbaar en soms erg rigide in hun opvattingen en aanpak. Ik was 18 toen, ik zie daar inmiddels wel enige nuance in. Toen ik een paar jaar later ging studeren in het kunstonderwijs begreep ik mijn frustratie op de universiteit beter.
In het kunstonderwijs werd een beroep gedaan op mijn intrinsieke motivatie. Dat voelde als thuiskomen. Veel onderwijs, veel ontwikkeling wordt van bovenaf opgelegd. Wij groeien op in een (school)systeem dat ons dwingt te volgen wat wordt aangeboden. Dat helpt ons uiteraard verder, maar op een bepaalde manier maakt het ons ook murw; legt het een deksel op ons eigen autonome verlangen om ons te ontwikkelen.
In alle werkzaamheden die ik nu doe (coachen, begeleiden, lesgeven, maken) zoek ik naar die intrinsieke motivatie; naar datgene waar mensen oprecht blij van worden, naar datgene dat zin geeft. Zin om te spelen. Zin om te zijn.
Na jaren lesgeven, begeleiden en coachen ontdekte ik in 2012 de Transactionele Analyse, een persoonlijkheidsmodel en communicatietheorie. De TA heeft mijn vermogen om mensen terug te brengen bij hun intrinsieke motivatie enorm verrijkt. Van de TA krijg ik Zin. Ook het beoefenen van Yoga is voor mij een sleutel. Het leren afstand nemen en observeren maakt mij als mens, als kunstenaar en als coach autonomer. Dat geeft mij Zin.
Zin is besmettelijk.
Highlights:
- TA-Academie, Opleiding Persoonlijke groei & Professionele Ontwikkeling 2016 - 2019
- Kouwenhoven Opleidingen, Strategisch Coachen (2014)
- Phoenix Opleidingen, TA 101 extended (2013)
- HKU Theater, Schrijfopleiding, Docent Literaire vorming (1997-2001)
- 10 jaar ervaring in het kunstonderwijs, als docent en begeleider
- 7 jaar ervaring als coach (o.a. voor BIK (Beroepskunstenaars In de Klas) Amsterdam en Rotterdam en vele particulieren)